Cebu > Oslob > Siquijor en Bohol

25 juni 2019 - Miagao, Filipijnen

Deze week hebben we geen stage gelopen in het ziekenhuis want we hadden vanaf woensdag vrij gekregen, we gingen een paar dagen weg, maar door privé omstandigheden van onze begeleidster konden we maandag en dinsdag ook geen stage lopen. Maandag heb ik niet veel gedaan, dinsdag heb ik mijn tas ingepakt want we gingen 8 dagen op reis naar: Cebu > Oslob > Siquijor > Bohol. Maar deze vakantie ging niet zoals gepland. Eerder deze week kwamen we erachter dat we 2 hotels in Siquijor op de zelfde datum hadden geboekt en we nog geen overnachting in Bohol hadden. Daar waren we gelukkig op tijd achter dus we konden het nog om boeken.

Dinsdagavond vlogen we naar Cebu. Althans dat was de planning.. eenmaal op het vliegveld in Iloilo wilden we inchecken, maar toen vertelde de medewerkster bij de check-in dat onze vlucht pas woensdag avond was. Ja, daar sta je dan met je ingepakte tas klaar om in het vliegtuig te stappen.. We hadden ook geen zin om weer terug naar Miagao (ons dorpje) te gaan, dus besloten we om in een hotel in de stad te overnachten. Daar hebben we ons woensdag overdag vermaakt en s’avonds konden we opnieuw naar het vliegveld. Met de hoop dat we nu toch eindelijk naar Cebu konden gaan. Gelukkig ging het deze keer wel goed! Alleen kwamen we er op het vliegveld achter dat onze terug vlucht ook een dag eerder was dan gepland.. dus ook onze laatste overnachting hebben we moeten annuleren. Nu kan ik er gelukkig wel om lachen!

Donderdag zijn we naar Cebu-city gegaan om daar te winkelen, alweer :) en ben ik later met Kim naar de Taoïstische tempel geweest. Het was een Chineze Tempel en best leuk om te zien. We moesten ook een langere rok aan, omdat korte broeken niet acceptabel waren. Helaas mochten we daarvan geen foto maken. De tempel lag op een berg, dus je had best mooi uitzicht vanuit de tempel. We hadden niet heel lang de tijd want door onze vlucht hadden ipv. 2 maar 1 dag in Cebu. Om 4 uur moesten we ook vertrekken met de taxi naar Oslob. Dat was 130 km verder, in Nederland zou je daar 1,5 uur over doen. Hier in de Filipijnen doe je er rustig 5 uur over... om 9u s’avonds kwamen we aan bij ons hotel in Oslob. Ook daar hadden we een korte nacht, want de wekker stond op 4:30. We gingen namelijk met walvishaaien zwemmen!

Donderdag morgen dus allemaal vroeg uit de veren, om met de walvishaaien te zwemmen. Ik keek er echt super erg naar uit om dat te doen, naar lang wachten en veel geduld (geduld krijg je hiervan zelf.. ook ik!!) waren wij eindelijk aan de beurt. Je ging het water op met een klein (roei)bootje, vervolgens moest je rustig het water in gaan en zwommen de walvishaaien 3 meter van je voorbij. Het was echt zo’n mooie ervaring om mee te maken! Maar aan de andere kant vond ik het ook echt heel zielig voor ze. Doordat ze gevoerd worden door mensen blijven ze op één plek en raken ze daar aan gewend, waardoor ze niet meer ergens anders kunnen leven.

Toen we klaar waren gingen we terug naar het hotel. Want dezelfde dag moesten we met de boot door naar Siquijor, alleen wisten we niet dat er maar 1 boot per dag naar Siquijor ging en deze ook nog om 10 uur vertrok. We zaten nog in de taxi vanuit de walvishaaien terug naar het hotel, snel onze tas gepakt en weer terug de taxi ingesprongen. Het was ook nog is 45 minuten rijden.. 9:55 kwamen we aan op de haven en hebben op het nippertje de boot gered, gelukkig!

Eenmaal aangekomen op Siquijor zijn we naar ons resort gebracht en hebben we daar de rest van de dag gerelaxt aan het zwembad.

Zaterdag zijn we naar de watervallen geweest. Dit was ook echt heel mooi! Je kon met een soort liaan zo het water in slingeren. Later zijn we naar een mooi strandje geweest. S’avonds zijn we met zijn alle gaan uiteten.

Zondag vertrokken we naar ons laatste eiland wat we wilden bezoeken: Bohol. Doordat onze vlucht eerder ging hadden we ook 1 dag minder in Bohol. Dus zijn we zondag middag meteen scooters gaan huren en zijn we naar de ‘Tarsier Sanctuary’ (spookdiertjes opvang). Er leven er namelijk nog maar een paar alleen op de Filipijnen. Daarna zijn we naar de Man-Made Forest gegaan. Toen we terug reden hadden we ook nog het geluk dat we door de stromende regen en onweer moesten!

Maandag zijn we vroeg in de morgen naar de “Chocolate Hills” gegaan want het was 1 uur rijden met de scooters. Je had daar echt heel mooi uitzicht en het was echt gaaf om te zien! In de middag zijn we met de boot terug gegaan naar Cebu om vanuit daar het vliegtuig terug naar Iloilo te pakken.

Liefs,

Lara

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mam:
    25 juni 2019
    Mooie foto's Laar en weer véél beleefd!😙
  2. Brigitte Reiniers:
    25 juni 2019
    Prachtige foto's, en weer mooie plekken bezocht! Geniet er nog van de laatste weekjes.
    Gr Brigitte
  3. Betsie Lemmen:
    Dag Lara
    Wat weer een vakantie zeg, jij bent echt een gelukwens met deze stage, mooie herinneringen allemaal, koester ze. Lvg tante Betsie
  4. Karin van Denderen:
    26 juni 2019
    Wat weer een geweldige vakantie hebben jullie gehad. Foto’s zijn prachtig. Geniet er nog maar van. Tot gauw Lara😘
  5. Hans:
    1 juli 2019
    echt weer een mooie ervaring zeg. Je beleeft veel daaro, mooi om te lezen.