Derde week Guimbal ziekenhuis en weekend weg

17 juni 2019 - Iloilo, Filipijnen

De vakantie was weer voor bij, dat betekende dat we maandag weer vroeg op moesten voor een nieuwe stage dag. S’morgens moest er een vrouw bevallen, hier hebben we mee mogen observeren. De vrouw was al vanaf 2:30 in het ziekenhuis met 5cm ontsluiting. Ik heb al een aantal bevallingen mogen zien, maar toch wen ik er niet aan hoe ze hier te werk gaan. Het blijft voor mij soms zo onwerkelijk allemaal.

Later in de ochtend zijn we naar de kinderafdeling geweest, er lagen veel zieke kindjes tussen de 1 en 5 jaar oud. We hadden vanuit thuis een soort van lange ballonnen mee genomen waar je figuurtjes mee kan maken. Dit ging niet heel gemakkelijk bij mij maar uiteindelijk heb ik toch een hondje van de ballon kunnen maken! Het belangrijkste was natuurlijk om een lach op het gezichtje van de zieke kindjes te mogen zien!

Dinsdag hadden we een dag vrij gekregen om spullen te kopen, om te doneren aan het Health Centre en het Guimbal Hospital. We zijn de hele dag op pad geweest samen met Janice, maar hebben wel alle spulletjes die we willen doneren bij elkaar!

Woensdag was er een nationale dag hier in de Filipijnen, dus we hadden die dag ook vrij. Deze dag heb ik vooral uitgerust van de vakantie!

Donderdag gingen we s’morgens, mee helpen bij een dag opvang. Deze ging die dag voor het eerst weer open naar de zomervakantie. (De zomervakantie was hier vanaf maart tot juni). We hebben eerst een soort van optocht gelopen door de barangay(wijk), zodat de mensen weten dat de dagopvang weer open is. Onder de optocht hebben we ook gelijk rommel (vooral veel plastic) opgeruimd. Je ziet hier dat het hele land eigenlijk erg vervuild is.. Na de optocht hebben we alle kindjes mogen vermaken. ‘s Middags gingen we naar de foundation toe, we hadden nog veel oude zonnebrillen mee. Deze hebben we uitgedeeld aan de kindjes, en wat vonden ze het stoer! Verder hebben we de kinderen begeleidt met de les.

Vrijdag mochten we onze tassen weer inpakken, want we gingen met de dokter en de verpleegkundigen van het health centre een weekend weg naar Carles. Vrijdag hebben we vooral gereisd, hier zijn de wegen erg slecht en vaak is er maar 1 hoofdweg over het hele eiland. Dus de reis is vaak lang. S’avonds zijn we uitgaan eten en vroeg naar bed gegaan, want de wekker stond alweer op 5:00... om 5:30 stonden we dan ook klaar om met de boot te gaan eilandhoppen. Als eerst kwamen we bij een super mooie lagoon aan! Er waren best wel hoge golven waar je doorheen moest zwemmen, veel Aziatische mensen kunnen niet zwemmen.. wat voor ons een voordeel was, want wij waren de enigste in de lagoon.  Daarna zijn we nog na 4 eilandjes geweest. Naar de vakantie in Palawan dacht ik, dit kan niet zo mooi zijn als daar. Maar toch heeft het me weer verrast hoe mooi het hier is!! Toen we op het eiland aankwamen moesten we nog een stuk met de motor, Femke en ik moesten samen bij een filipino achterop. Met onze tassen in de hand, deden we alsof het dood normaal was om met zijn 3e op een motor te zitten. S’avonds hebben we karaoke met zijn allen gedaan, dat is hier echt een hype! Je hebt dan een hele karaoke kast + een dik boek met allemaal nummers die je kan zingen. Later in de avond zijn we nog naar een feest geweest op het eiland. Het was een openbaar feest waar iedereen naar toe kon, dit doen ze om zo geld op te halen wat ze kunnen gebruiken voor hun barangay. Er waren heel veel mensen en vooral ook kleine kinderen. De armoede is hier erg groot en ook toen viel het me weer erg op.. later in de avond kwamen er een aantal kindjes naar ons toe en ze vroegen ons om geld en water.. dit vond ik erg lastig om te zien en mee te maken.

De volgende ochtend moesten we ook weer vroeg op (5:00) want we gingen naar een oude ruïne en naar een grot.

Bij de ruïne zaten weer allemaal kindjes, terwijl het pas 5:30 was, om schelpen te verkopen. Ze waren niet ouder dan 5 jaar.. je merkt dat hier veel kinderen al moet ‘werken’  of iets doen om aan geld te komen.

Later zijn we doorgereden naar de grot, je moest eerst een best stijl stuk omhoog klimmen en ik was ook nog zo slim om dat op slippers te doen... ik ben uiteindelijk heel aangekomen bij de grot haha! Later in de ochtend zijn we weer terug gegaan naar huis.

Liefs,

Lara

1. Brigitte Reiniers:
    17 juni 2019
    wauw wat is het daar mooi, en wat beleef je daar veel. Ja de bedelende kindjes lijkt me ook moeilijk! Veel plezier nog de laatste weken. Gr Brigitte