1e stage week en weekendje weg.

13 mei 2019 - Miagao, Filipijnen

Nou mijn 1e echte stage week is begonnen!

Maandag begon ik mijn stage in het Guimbal Hospital samen met Femke en Janne. We werden eerst voorgesteld aan alle verpleegkundige, daarna kregen we een korte rondleiding door het ziekenhuis. Toen we bij de OK waren moesten we ons gelijk omkleden want we mochten mee kijken bij een keizersnede!! We stonden te wachten in de OK op de patiënt, toen werden we weggehaald want er was iemand aan het bevallen in de delivery room. We kwamen binnen en de moeder zat midden in haar bevalling, dus ik moest mezelf ff snel oriënteren dat ik mee mocht kijken bij een bevalling. De moeder was snel bevallen en het was super mooi om te zien, maar we moesten snel weer terug naar de OK want de operatie begon. We hebben de gehele operatie mee mogen kijken hoe ze een keizersnede uitvoerden. Wauw wat was dit bijzonder om mee te mogen maken!!

Dinsdag stonden we ook weer de hele dag op de OK en de delivery room. Onze dag begon met een korte operatie van het verwijderen van een aambei. In de delivery room zaten 2 vrouwen die 5cm ontsluiting hadden. 1 vrouw was pas 18 jaar en stond er letterlijk alleen voor... dit vond ik wel moeilijk om te zien. De verpleegkundige vertelden ook dat dit heel vaak voor kwam hier.

Maar goed, het duurde dus nog even voordat er iemand ging bevallen. Later in de ochtend kwam er een vrouw binnen vanuit de spoedeisende hulp, ze had een bloeding en was 7 weken zwanger. Ze werdt geopereerd en wij mochten mee kijken, helaas had ze een miskraam en werdt alles weggehaald. Het was wel interessant om te zien hoe een embryo van 7 weken oud er in het echt uit zag.. maar aan de andere kant ook heel heftig..

Even terug naar de moeder van 18 jaar die op het punt stond te bevallen. Ze was al vanaf maandag middag bezig.. Om 2 uur had ze 9cm ontsluiting maar de bevalling verliep heel moeizaam.. uit eindelijk werdt ze ingeknipt door de gynaecoloog en werd het baby’tje om 3 uur eindelijk geboren. Het was een jongetje! Een hele interessante ervaring om mee te mogen maken.

Woensdag zijn we naar de Shopping Mall geweest. S’avonds zijn we met z’n alle uit gaan eten en daarna zijn we naar een basketbal wedstrijd geweest hier in Miagao.

Donderdag hebben we een middag stage gelopen bij de Help the Filipino Children foundation. We hadden hele grote ballonnen mee en hebben hier de kindjes mee vermaakt. Ze vonden het allemaal geweldig, want het was de 1e keer dat ze zo’n grote ballon hadden gezien. Ik merkte al snel door te lachen of gebaren te maken naar de kindjes dat ze heel snel naar je toe trekken.

Vrijdag moesten we vroeg uit de veren, namelijk al om 4:30. Want ik ging samen met Janne en Femke een weekendje weg naar Borocay, dat hadden wij namelijk echt even nodig. Naar een busreis van 6 uur lang, met een bus die echt letterlijk bijna uit elkaar viel en een boottocht van een half uur waren we om 14:00 eindelijk op onze eindbestemming aangekomen. Wat is het een mooi eiland, witte stranden, palmbomen en fel blauw water!! S’avond hebben we aan het strand gezeten met een cocktail.

Zaterdag hebben we de hele dag gerelaxed op het strand. Normaal hoef ik mezelf nooit veel in te smeren, maar hier.. niet normaal hoe snel je verbrand ook al smeer je je 5x in... Wat ons ook heel erg opviel is dat er heel veel Chinezen en Koreanen hier op het eiland zijn.

S’avonds hebben we lekker uitgegeten en natuurlijk weer wat cocktails gedronken.

Zondag hebben we ook gerelaxed en zijn even naar Bulabog beach gelopen. Maar dit was lang niet zo mooi als het white beach, dus we waren snel weer terug. Later in de middag hebben we een massage van een uur lang gehad. S’avonds zijn we nog even naar de d’mall geweest en hebben we nog onze laatste cocktail hier gedronken.

Maandag zijn we weer terug gegaan naar Miagao, want morgen begint de stage weer.

Wat heb ik genoten van dit mooie eiland!!

Je hoort snel weer meer van mij!

Liefs,

Lara

1. Hans:
    13 mei 2019
    Weer een geweldig verhaal zeg. Je maakt heel veel mee en je beleeft vanalles. Blijf genieten en pas goed op elkaar.
    liefs, Pap
  2. Brigitte Reiniers:
    13 mei 2019
    Mooi om te lezen wat je allemaal mee maakt daar. Je hebt nog een aantal weekjes voor de boeg, geniet er maar lekker van. Groetjes Brigitte en Marcel
  3. Ingrid:
    Hoi Lara
    Mooi verhaal met indrukwekkende ervaringen.
    Mooi dit te mogen lezen.
    Groetjes Ingrid
  4. Betsie Lemmen:
    14 mei 2019
    Wie heeft er na een paar dagen werken meteen een " witte stranden met cocktail " rustmoment. Ik ben ervoor omdat hier in de zorg ook in te voeren: Leukermeer, thermaalbad, de Diep enz. hoeven we niet eens 6 uur in de bus!!
    Lara geniet lieve groet
    Tante Betsie
  5. Mam:
    15 mei 2019
    Wat een belevenissen.Als je
    t opschrijft besef je pas hoeveel!!
    xxx