Weer een nieuwe stageweek in de Filipijnen

21 mei 2019 - Miagao, Filipijnen

Ik was even vergeten om mijn blog te plaatsen deze week, maar beter laat dan nooit (zo gaat het hier trouwens in de filipijnen ook)

Na een leuk en lang weekend te hebben gehad, begon dinsdag onze stage weer. S’morgens mochten we mee helpen bij de check up in het ziekenhuis, want er zaten heel veel zwangere vrouwen die nagekeken moesten worden. We konden niet heel veel doen, maar konden wel een paar kleine dingen doen zoals: bloeddruk meten en wegen. Daar was ik allang blij mee, dat ik eindelijk wat mocht doen! Vroeg in de middag mochten we mee kijken bij n bevalling van een vrouw van 20 jaar. Het was weer een best zware bevalling om te zien, maar uiteindelijk was het meisje gezond geboren. Toen we klaar waren met onze stage, kwamen we de moeder van 18 jaar die vorige week was bevallen samen met haar zoontje van 1 week oud tegen. Ze was ons zo dankbaar en wilden gelijk een foto maken!

Woensdag hadden we een redelijk drukke dag gehad met veel operaties. Er waren 3 operaties, bij alle 3 de patiënten werdt de blindedarm verwijderd. Bij de 2e patiënt stond de blindedarm echt op knappe.. de chirurg zei zelfs dat hij nog nooit zo’n grote blindedarm had gezien! Je kon ook goed het verschil zien, omdat bij de 1e patiënt die geopereerd werdt de blindedarm een stuk kleiner was.

Donderdag waren we in de ochtend vrij en zijn we s’ middags naar de help the filipino children foundation geweest. S’avonds was er een klein feestje en hebben we mee gedanst met de locals bij onze in de straat.

Vrijdag zijn we in de middag even naar Iloilo gegaan om te shoppen, natuurlijk kwamen Femke, Janne en ik met een volle tas de winkel uit!! We waren aan de late kant dus moesten snel met de laatste jeepney gaan. Eenmaal buiten had het dus de hele tijd kei hard geregend. Uiteindelijk kwamen we bij de SUPER aan (waar we over moeten stappen op een andere jeepney) maar alles stond onder water... het water kwam echt tot onze enkels! Dus wij met onze slippers en tassen door het vieze water in het donker moeten lopen. Was ook nog is de laatste jeepney die naar Miagao ging vol... we besloten om op het dak te gaan zitten, voor even is dat leuk, maar 1 uur lang... was geen pretje!! Uiteindelijk waren we veilig thuis gekomen en weer een ervaring rijker!

Zaterdag hebben we gezwommen bij een resort en hebben we een rustige dag gehad.

Zondag zijn we naar een eiland gegaan, Guimaras. Naar 2 uur reizen waren we er eindelijk. Helaas viel het een beetje tegen want het was een klein strandje met heel veel filipino’s die de hele tijd met je op de foto wilden of een foto van je maakte... maar goed dat hoort er ook bij!

Maandag is onze stage begonnen in het Health Centre hier in Miagao. Het hier een stuk rustiger als in het ziekenhuis. Er komen vooral patiënten die gebeten zijn door een dier, of die een wond hebben of een infectie.

Dinsdag gingen we het veld in, dat houdt in dat je langs mensen gaat in hun dorpen om ze te vaccineren of om hun gegevens te checken. We moesten best een stuk met de trycicle maar dat was het uiteindelijk ook waard, je zat midden in de natuur en in het dorpje van de locals, ergens hoog in de bergen.

Dit was mijn blog voor deze week weer. Tot volgende week!

Liefs,

Lara

1. Hans:
    21 mei 2019
    Ha die Lara, echt weer een mooi verhaal. Je maakt veel mee zeg.
  2. Nieki van Denderen:
    21 mei 2019
    Hoi Lara al weer veel gezien en gedaan mooi zo groetjes en een dikke knuffel opa en oma
  3. Brigitte Reiniers:
    21 mei 2019
    Prachtig om jou verhaal te lezen wat je allemaal mee maakt daar. Gr van ons!
  4. Sandra Lucassen:
    22 mei 2019
    Mooi Lara, weer veel ervaringen!
    Geniet er nog van. Liefs van ons!